Extra foglalkozásokat, foglalkozássorozatokat is tartunk az év különleges napjaihoz, eseményeihez kapcsolódóan.
Csillag Edina: 30/694-3858,
György Gabriella: 20/488-1851
e-mail: muzeumpedagogia@muzeumicentrum.hu
facebook.com/ferenczymuzeumicentrum

A programmal az volt a célunk, hogy óvodáskorú gyerekeket vonjunk be egy átfogó alapfokú, korosztályra szabott festészeti és szobrászati képzésbe.
A hároméves programban közel 1000 hat éves korú gyermekkel foglalkoztunk. A foglalkozássorozat négy alkalomból állt: háromszor a múzeumban találkoztunk a csoporttal, negyedszer pedig az előző foglalkozások témájához kapcsolódva Lehoczky Krisztina festőművész tartott alkotó foglalkozást az óvodában, múzeumi eszközök és anyagok felhasználásával. A felfedező típusú foglalkozásokon különböző szinteken valósult meg a kompetenciák fejlesztése: a festmények, szobrok vizuális élményének befogadása közben beszélgetés zajlott, amely során a gyerekek egy interaktív, életkoruknak megfelelő, érdekes tárlatvezetést kaptak. Ezen ismeretek interiorizálását segítették, hogy különböző tárgyakat, sőt egyes műalkotásokat is meg tudtak tapintani, hozzájuk lehetett érni. Így sok érzékszervre ható, sokféle benyomás érte a gyerekeket. Ezek után pedig a műhelymunka során az új élményeket, érzéseket, ismereteket dolgozták át, miközben saját kezűleg alkottak tárgyakat.
A program jelenlegi, módosított formája a „Programok tanítási napokon” menüben található, a „4-8 éveseknek” pont alatt.
A hároméves program keretében így mintegy 1000 hat éves korú gyermekkel fogunk foglalkozni – évente több alkalommal.
A program a szentendrei szülők, óvónők és az egyházi óvodák felajánlásainak köszönhetően összesen 5.320.000 forintból valósul meg. Tervezett időtartama: 3 tanítási év.
A program célja: az óvodáskorú gyerekek bevonása egy átfogó, a korosztályra szabott alapfokú festészeti és szobrászati képzésbe.
A programsorozat a 2014/2015-ös tanévben indult. Ebben az évben csak a festészeti foglalkozásokat tudtuk befejezni. Két alkalommal találkoztunk közel 330 óvodással.
A 2015/2016-os tanévben sikerült a teljes festészeti és szobrászati programot végigvinnünk.
2016 júniusában sikerült megvásárolnunk a kerámiák kiégetéséhez szükséges égetőkemencét, így lehetőségünk nyílt egy kiállítás megrendezésére, amelyre 2016. december elején került sor. Ezen a kiállításon az elmúlt két év termését, a művészek által legszebbnek ítélt alkotásokat csodálhatták meg az óvodapedagógusok, szülők és gyermekek.
További információ

Megismerkedünk a foltfestéssel a gyakorlatban is úgy, hogy elemezzük és színeire bontjuk, majd újra összerakjuk a kiválasztott képeket. Drámapedagógiai foglalkozásunk fókuszában a menni-maradni, a külföldi munkavégzés, letelepedés ma is aktuális kérdése áll.
A foglalkozásainkon az anyanyelvi kommunikációt, a szociális és állampolgári, a vállalkozói, az esztétikai, művészeti, valamint a kulturális kompetenciákat fejlesztjük.
Színes foglalkozás – óvodásoknak, kisiskolásoknak
A foglalkozás során beszélgetünk a színekről, színelméletről: alapszínekből keverünk különböző színű festékfoltokat. Színes kártyák segítségével komplementer párokat alkotunk, és végigjárjuk a kiállítást színek után kutatva. A színes foltokból közös képet készítünk. A foglalkozás végén a színekről mondunk mesét.
Alapszínekből különböző színfoltokat keverünk. Amíg a foltok száradnak, körbejárjuk a kiállítást, megismerkedünk Czóbel Béla festészetével, majd kép- és városkereső játékot játszunk. A foglalkozás végén a diákok csapatokban alkotva színes foltjaik felhasználásával elkészítik saját „foltfestményüket”.Mesék kicsiknek:
Lázár Ervin: A Kék meg a Sárga
Egyszer egy festékpötty – egy kék meg egy sárga – egymás mellé esett a papírra. Egészen közel, a szélük összeért.
– Nem menne egy kicsit távolabb? – mondta ingerülten a Kék.
– Menjen maga – válaszolta a Sárga – s különben is, talán köszönne!
– Még hogy én köszönjek? Egy Sárgának?! – morgott fitymálóan a Kék, és bizonyára lebiggyesztette volna a szája szélét, ha lett volna neki.
– Talán csak nem azt akarja mondani, hogy nekem kellene előre köszönnöm?
– De azt. Ha nem látná, én Kék vagyok!
– Engedje meg, hogy fölkacagjak – mondta gúnyosan a Sárga – hiszen maga a legközönségesebb szín a világon, nem is lehet egy napon említeni velem… és legyen szíves, ne könyököljön az oldalamba!
– Először is, maga könyököl az én oldalamba, másodszor pedig én színezem az eget, a tengert, a vizeket, a legszebb virágok kékek, és az emberi szemek közül is a kékek a legszebbek. Képzeljen el egy sárga szemű embert… brr… vagy sárga vizet!
– Mégiscsak túlzás! Még hogy a kék virágok a legszebbek! Látott már maga kankalint? Meg őszi erdőt? Maga túl mohó. Beszínezi az egész eget meg a tengert, csupa kék mindenütt. Unalmas. Én mértéktartó vagyok, sohasem válok unalmassá… Kérem, ez mégiscsak disznóság, most már egészen belém mászik…
De a Sárgának nem volt ideje befejezni a mondatot, mert a két festékpötty összefolyt. A kisfiú, akinek az ecsetjéről lehullottak, meglátta őket, és így szólt:
– Nicsak, milyen szép zöld pötty!
Pataki Edit: A színek születése
Valamikor, az idők kezdetén csak a fekete és a fehér szín létezett. Fekete szövetkezett az éjszakával, és uralni akarta a világot, meg akarta semmisíteni ellenfelét. Kiterjesztette hatalmát a földkerekségre, és a nap huszonnégy órájában terjeszkedni próbált, nem érte be a felével, amennyi eredetileg jutott neki.
Fehér a nappalt hívta segítségül, de örök rettegésben és reszketésben élt, hogy alul marad Feketével folytatott küzdelmében. Állandó torzsalkodásaik, csatározásaik már a világmindenség békéjét is veszélyeztették.
Fehér sírva fakadt, mikor úgy érezte, elpusztul ebben az aránytalan, értelmetlen küzdelemben. Napsugár, aki maga is vakítóan fehér volt, mint a patyolattisztaság, megsimogatta párja sápadt arcát, egyenként lecsókolgatta róla a tehetetlenség forró könnyeit.
Lássatok csodát! Amikor Napsugár simogatása, vigasztaló csókja találkozott Fehér vigasztalhatatlan könnyeivel, megszülettek gyermekeik: Vörös, Narancs, Sárga, Zöld, Kék és Ibolya. Szikrázó színekben kezdett pompázni az univerzum. Csodálatos gyermekeik láttán Fehér most már örömében ontotta könnyeit, és Napsugár dédelgetően lecsókolta róla az örömkönnyeket is. Ahogy a cseppek körben lehullottak, úgy lett egyre gazdagabb, a szivárvány minden színében pompázó a világ.
Vörös lett a bronz, a rubin, a rozsda, a vér, a bor, a láng, a hagyma, a cékla, a répa, a virágok egy része, például a rózsa, a tulipán, a tűzliliom, az alkonyi ég alja, a korall, a rák, de még a ravaszdi róka bundája is. Pirosra változott az érett földieper, a málna, a cseresznye, a meggy, az alma, a görögdinnye belseje, a tulipán, a bazsarózsa, a paprika, a paradicsom, lángolóan pirosra a pipacs színe.
Narancsszínű lett az egyik legfinomabb déligyümölcs és maga a fény.
Sárgává vált a citrom, a barack, az egyikfajta dinnye, a kikerics, a kankalin, az őszi erdő lombsátora, az aratásra váró érett gabonatábla, a szalma, a foszfor, a kén, a réz, a viasz, az arany, a homok, a sivatag.
Ettől kezdve nyáron zöld színben pompázott a természet: zöld lett a fű, a sóska, a spenót, a saláta, a borsó, a bab, a petrezselyem. De zöld ám a moha, a mező, a rét, a gyep, a liget, az erdő, a kert, a határ, a vetés, a lucerna, a palánták meg a fák és bokrok leveleinek többsége, a lombkorona, a fenyő, a ciprus, a citrus, a cédrus, az oázis a sivatagban.
Kék színben kezdett pompázni a búzavirág, a levendula, a szarkaláb, az encián, az eper, a szeder, a szilva, a szőlő, a tó, a forrás, az ér, a csermely, a patak, a folyó, a tenger, az óceán, az ég, a távolság és a messzeség.
Ibolyaszínű lett a világ egyik legkisebb, legszerényebb, de legillatosabb virágja, sőt a viola, az orgona, a mályva is.
Ahogy ezt Fekete észrevette, hatalmas ellentámadásba lendült. Nappalra is bebiztosította magának a csóka, a holló, a varjú, a szén, a szurok, a korom, a mocsok, a sár színét, de az antracitét is.
Fehér sem hagyta magát, ő a hó fehérségével, a fény világosságával képes győzni az éjszaka feketeségében.
Fehér gyermekei egységes táborként álltak anyjuk mellé. Változatosságuk miatt gazdagnak és legyőzhetetlennek érzik magukat. Sokat játszadoztak és keveredtek egymással, így a legvilágosabbtól a legsötétebbig minden színnek tengernyi árnyalata született meg. Ám hamarosan új színek is napvilágot láttak. Az ekrü, a bézs, a krémszín, a mustár, az ezüst, a platina, az opál, a bodza, a barackvirágszín, a rózsaszín, a ciklámen, a bíbor, a cinóber, a bordó, a vanília, az okker csintalan versengésben született meg. Az olíva, a menta, a smaragd, a khaki, az azúr, a lazúr, az encián, az indigó, a türkiz, a drapp, a szürke is azért keletkezett, hogy a világot gazdagítsa. A barna a mogyoró, a gesztenye, a csokoládé, a kávé színe is lett. De festő legyen a talpán, aki valamennyit ismeri, és ki is tudja keverni palettáján, ami a természetben – Fekete minden mesterkedése ellenére – magától, természetesen létezik.
Ám ő nem akarja vesztesnek érezni magát, ezért a késő őszi, a téli és a kora tavaszi napok nagy részét megszállva tartja. Mégis úgy tűnik, a nyári küzdelem véglegesen Fehér és gyermekei, unokái javára dőlt el, és havas teleken ott él Fehér szépsége a téli éjszakákban is.
A kiállítást elsősorban óvodások és alsó tagozatos iskolások számára ajánljuk. Tematikus foglalkozásaink alkalmával játékosan ismerkedünk szobrászati alapfogalmakkal, agyagba mintázott szimbólumokkal, ábrázolási módokkal. Minden foglalkozást a tapintható tárlatban fejezünk be, ahol a gyermekek egy addig nem használt érzékszervük által saját bőrükön tapasztalhatják meg a különbséget samottos agyag és normál agyag, mázas és engobe technikával készült alkotások között.
„RÉCE, RUCA, VADLIBA…”
Valódi és mesebeli állatfigurákat keresünk a kiállításban. Hangutánzó játékokat játszunk, mondókázunk, énekelünk.
Műhelymunka: állatalak mintázása agyagból.
„PÁSZTOROK, PÁSZTOROK…”
Kovács Margit karácsonyi ünnepkörrel kapcsolatos műveinek megtekintése közben énekelünk, mesélünk.
Műhelymunka: betlehemi vagy angyal figura mintázása agyagból.
„ANYÁM, ÉDESANYÁM…”
Ismerkedés Kovács Margit anya-gyerek kapcsolatról szóló műveivel. Beszélgetünk az összetartozásról, szeretetről, verseket mondunk és énekelünk.
Műhelymunka: ajándék készítése az édesanyáknak agyagból.
Természtesen a Ferenczy Múzeumi Centrum is részt vesz a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozatban. Minden évben több gyerekprogrammal készülünk, minden korosztályra gondolunk, a legkisebbektől a legnagyobbakig. Különleges tárlatvezetésekkel, kreatív feladatlappal, közösségi alkotással várjuk a családokat minden évben.
2016-ban A Malom élővilága: tárlatvezetés művészetkedvelő természetbúvároknak és természetkedvelő művészkedőknek című eseményen a résztvevők megismerkedhettek a MűvészetMalom épületében élő fecskékkel, a vörös macskával és a Malom alatt húzódó pincerendszer történetével, amely élményeken Hernádi Krisztina természetvédelmi szakértő vezette végig a látogatókat. 2017-ben Tóth Pál Fizibusz / Zöld járat című fizikai és levitációs kísérletei vonzották a legtöbb látogatót. 2016-ban közösségi történetírást vezettek közösségi szolgálatos diákjaink: a létrejött történetben három kiállítás motívumai kapcsolódtak össze.

A Ferenczy Múzeumi Centrum évről évre gazdag programkínálattal csatlakozik ehhez az országos kezdeményezéshez. Múzeumpedagógiai foglalkozások, családi napok és közösségi alkotás várja az érdeklődőket. A 2016. október 16-i Alkossunk együtt! Hálózzuk be Szentendre Fő terét! című rendezvényünk volt a legsikeresebb. A programhoz a Szentendrei Képtár előtti téren alakítottunk ki helyet, ahol az odaérkezők Chiharu Shiota Emlékeső című térinstallációja által ihletett módon, fonállal készítettek térbeli rajzolatokat: közösen hálóztuk be a fákat, a padokat, az épületeket – 3 évestől 93 évesig mindenkit, körülbelül 1000 járókelőt, helyi lakost vagy turistát vontunk be a szabadtéri akciónkba! A feladat egyszerű volt: minden egyes résztvevőnek tovább kellett adnia vagy dobnia a gombolyagot egy számára ismeretlen embernek. A mintegy 3 kilométernyi, 133 darab vörös gombolyag segítségével hozta létre a számtalan ember a Shiota installációhoz hasonló kapcsolati hálót. A közösségi alkotás során megépített hálózatunk véletlenszerűen kapcsolt össze térelemeket, embereket, időpontokat – akár egy asszociációs háló, egy interfész, vagy neutronhálózat az emberi testben. A sokféle művészeti és tudományos asszociációt indukáló akció ismeretlen embereket hozott össze, és véletlenszerű eseményeket váltott ki.

Szorosan kapcsolódunk a szentendrei városi programokhoz, együttműködünk az Önkormányzattal. Közösen szervezett, évente megrendezett programjaink a Barcsay-nap január 14-én, az Eleven Örökség helytörténeti vetélkedő és a Nemzetközi Ifjúsági Fesztivál művészeti programja.
Barcsay-nap
Eleven Örökség helytörténeti vetélkedő
Nemzetközi Ifjúsági Fesztivál
Föld napja