Az év leginnovatívabb múzeumpedagógiai kezdeményezéseit elismerő Múzeumpedagógiai Nívódíjat nyertek el a Ferenczy Múzeumi Centrum múzeumpedagógusai, György Gabriella és Sütő Tünde. A rangos elismerést a 18. Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat nyitórendezvényén, a 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón vették át szeptember 25-én, a Magyar Természettudományi Múzeumban.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) és a Természettudományi Múzeum eseményén az FMC múzeumpedagógusai mellett Múzeumpedagógiai Nívódíjat kaptak a Petőfi Irodalmi Múzeum, a Szépművészeti Múzeum és a Tomory Lajos Múzeum szakemberei. Az ICOM különdíját a MODEM, az MVMSZ különdíját a Kuny Domokos Múzeum, az OKSZ különdíját a Néprajzi Múzeum, a Pulszky Társaság elismerését a Magyar Pénzmúzeum munkatársai nyerték el. A nívódíjak mellett átadták az idei Múzeumpedagógiai Életműdíjat is, melyet ebben az évben Koltay Erika, a Néprajzi Múzeum munkatársa nyert el. Idén negyedik alkalommal a Családbarát Múzeum elismerő címet is kiosztották azon muzeális intézményeknek, melyek a MOKK által kidolgozott minősítési rendszer szerint családbarát szemlélettel működnek.
Az elismerések átadását szakmai konferencia követte, melynek fő témája a múzeumi tudománykommunikáció és a tudományos eredmények közérthető, újszerű és látogatóbarát közvetítése volt.

Beszélő tárgyak, beszédes arcok

György Gabriella rajz-vizuális nevelés, magyar, mozgóképkultúra és médiaismeret szakos tanár, grafikus és Sütő Tünde magyar és angol szakos középiskolai tanár, drámapedagógus, idegenvezető, a Ferenczy Múzeumi Centrum múzeumpedagógusai egyedi foglalkozást dolgoztak ki a portré témájában magyar és angol nyelven.
A Czóbel Béla portréfestészetét bemutató Beszélő tárgyak, beszédes arcok foglalkozást és a LOOK AT ME! angol nyelvű kiadványt a 2022-ben, a Czóbel Múzeumban nyílt Két paletta. Modok Mária & Czóbel Béla című tárlathoz készítették el.
“Mindannyian nézünk tükörbe, mindannyian készítünk szelfit, mindannyiunknak fontos, hogyan jelenünk meg, hogyan reprezentáljuk magunkat, milyen képet festünk magunkról a környezetünkben élő embereknek. A foglalkozás és a kiadvány elkészítésekor is ezt az alapvető igényünket tartottuk szem előtt, ami szervesen összekapcsolható az emberábrázolás témájával, az önreprezentáció kérdésével a művészetben. A foglalkozás és a kiadvány is az önmegfigyelés és az önreflexió fejlesztését szolgálja. Figyelembe véve a célcsoport életkori sajátosságait és tanulási igényeit, arra az elhatározásra jutottunk, hogy a kiadványt angol nyelven jelentetjük meg, hogy még jobban felkeltsük a célcsoport képzőművészet és festészet iránti érdeklődését.”
A foglalkozás során a résztvevő diákok képet kapnak a két alkotóról és felismerik azokat a stíluselemeket, amelyek alapján az alkotók beazonosíthatóak, miközben megismerkednek alapvető festészeti fogalmakkal is (pl. portré, komplementer színek stb.). A foglalkozáson fontos szerepet játszik a figyelemkoncentráció, az önmegfigyelés és a karaktermegfigyelés. A kreativitást fejlesztő alkotás mellett mozgásos gyakorlatok is színesítik a foglalkozás módszertani palettáját. A kiadvánnyal egybekötött alkotó foglalkozások elsődleges célcsoportja az általános iskola felső tagozatos, valamint a középiskola kilencedikes és tizedikes évfolyamán tanuló diákok.
Czóbel portréin keresztül az emberábrázolás, a személyes érzelmek és hangulatok kifejezése, a figurális alkotás, a portré műfaja, a képmező, a kompozíció, a karakter, a hangulat, a lényegkiemelés, a karakter, a gesztus, a személyiségjegy és az emberi arc arányainak fogalmát lehet tisztázni. A portrék közül kiemelten foglalkozik a program a gyermekeket ábrázoló képekkel, amelyeken nemcsak a modellek személyiségjegyeit, és a vizuális kifejezőeszközöket, hanem a szociális érzékenységet fejlesztve a társadalmi helyzetüket is fel lehet fedezni. Egy-egy ruhadarab vagy kiegészítő segítségével a karaktereket ábrázoló a divattörténet irányába is kalandozik.
A kiadvány angol szókincset fejlesztő feladatai révén a diákok megismerkednek művészettörténeti alapfogalmakkal, miközben gyakorolják a középszintű érettségi és a nyelvvizsgák jellemző feladattípusában, a képleírásban használt szószerkezeteket, kifejezéseket és megtanulnak számos, a személyiséget leíró melléknevet. A füzetben íráskészséget fejlesztő kreatív szövegalkotási feladatok is találhatóak. Az FMC honlapjáról letölthető kiadvány nemcsak múzeumi, de tantermi, otthoni körülmények között is használható.