Az állandó kiállítások mellett minden időszaki tárlathoz kínálunk múzeumpedagógiai foglalkozást. Foglalkozásainkon élményalapú módszerek alkalmazásával, játékos, felfedező módon adunk át ismereteket a múzeum gyűjteményeiben található műtárgyakról. Szem előtt tartjuk az adott korcsoport életkori sajátosságait, és lehetőséget biztosítunk az elmélyült alkotómunkára, melyben fontos szerepet kap a kreativitás és a képzelőerő.
Nagy hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára a kommunikáció, a kritikai gondolkodás, a szociális kompetenciák és csoportkohézió fejlesztése érdekében.
Érdemes a foglalkozások előtt egy héttel előre bejelentkezni. A foglalkozások időpontja és időtartama korosztályonként változó, illetve a pedagógus és a csoport igényei szerint alakítható. Lehetőség van egyéni tematika szerinti foglalkozást is kérni, erre vonatkozó igényüket kérjük, hogy a foglalkozás előtt egy héttel jelezzék. A helyszínek a kiállításoktól és az adott foglalkozástól függően változnak.
A foglalkozások ára: 700 Ft / fő
A múzeumpedagógiai foglalkozásokat a Szentendrén működő iskolák számára ingyenesen biztosítjuk.
Jelentkezés és további információ: muzeumpedagogia@muzeumicentrum.hu
György Gabriella: +36 20 488 1851
Sütő Tünde: +36 20 363 4231
Óvodásoknak
Czóbel Múzeum
Beszélő tárgyak, beszédes arcok
Mi mindent olvashatunk le egy arcképről? Ki lehet a portrén szereplő figura? Czóbel festményein az alakok tipizáltak, a festő mégis sok mindent elárul modelljeiről a képen szereplő tárgyak, a kompozíció és a színek segítségével. A foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, érzelmekkel teli portré-játékot játszunk és egy fantáziafejlesztő tornán mozgatjuk át végtagjainkat.
Ferenczy Múzeum
A GYŰJTEMÉNY címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex múzeumpedagógiai programmal jelentkezünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik meg.
I
Szentendre
Szentendrei sétára indulunk festmények segítségével, amelyek a város hangulatos, vidám és kreatív oldalát mutatják meg. A foglalkozáson jellegzetes építészeti motívumokat keresünk, azok vándorlását követjük végig, majd csoportmunkában egy-egy képzeletbeli, térbeli városrészt alkotunk meg saját motívumainkkal. A csapatok „kerületeit” egyesítve egy várost építünk meg közösen. A foglalkozáson a motívumtervezés és motívumhasználat mellett környezetkultúrával foglalkozunk.
Kreatív gyakorlatok
A vizuális nyelv alapjait (mint a szín, a forma, az arány, a kompozíció, a mennyiség, az irányok) tanító foglalkozásunk a flow-élmény megtapasztalását jelenti a résztvevőknek. Egymásba érő kreativitási gyakorlataink nemcsak a műveket közvetítik és nemcsak a vizuális kommunikáció ismereteit adják át tapasztalati úton, hanem az irányított és szabad mozgásformákon keresztül a testet is megmozgatják.
A kiállítás legizgalmasabb darabjait sorra vesszük és folyamatosan alkotunk!
Kovács Margit Kerámiamúzeum
Noé bárkája
Vajon milyen állatok laknak a múzeumban? Megkeressük őket, még ha szemérmesen el is bújnak a kiállítótérben. Életre keltjük a róluk szóló történetet: bárkát építünk, viharba keveredünk, villámok elől egyenesen az Ararát hegyéig evezünk. A foglalkozást alkotással zárjuk, állatokat rajzolunk, és saját bárkánkon hazavisszük őket.
A bibliai történetet drámapedagógiai eszközökkel dolgozzuk fel.
Alsó tagozatosoknak
Czóbel Múzeum
Beszélő tárgyak, beszédes arcok
Mi mindent olvashatunk le egy arcképről? Ki lehet a portrén szereplő figura? Czóbel festményein az alakok tipizáltak, a festő mégis sok mindent elárul modelljeiről a képen szereplő tárgyak, a kompozíció és a színek segítségével. A foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, érzelmekkel teli portré-játékot játszunk és egy fantáziafejlesztő tornán mozgatjuk át végtagjainkat.
A foglalkozás alapot ad egy portréfestő rajzórához.
Kint és bent is!
A festő és barátai közös kiállításán otthonos hangulatban találjuk magunkat: ellátogatunk városokba, házakba és otthonokba, Szentendrére, Nagybányára és Párizsba. A foglalkozáson az enteriőr és a városkép műfajával ismerkedünk, tárgyak segítségével megteremtjük egy képzeletbeli gyermek otthonát, és egy alkotó feladat keretében átgondoljuk saját otthonunk és tárgyaink kapcsolatát.
A foglalkozás alapot ad városképek különböző technikákkal történő feldolgozására rajzórai keretek között.
Fókuszban a festészet
Sok aktivitással, játékkal és rövid kreatív feladatokkal gazdagított tárlatvezetés, amelyben a festészeti alapismeretek állnak a középpontban. A műfajok, a stílus, az ecsetkezelés, a színkeverés, a keret fogalmán túl a művésztelepről is beszélgetünk és megismerkedünk a festő munkaeszközeivel.
Alapozó óra a művészettörténet, a festészeti alapfogalmak és a színtan tanításához.
Ferenczy Múzeum
A GYŰJTEMÉNY címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex múzeumpedagógiai programmal jelentkezünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik meg.
Rajzolj Szentendrét!
Szentendre zegzugos utcái, izgalmas terei régóta kedvelt témája a festőknek. Gyertek velünk, csatlakozzunk Jeges Ernőhöz és Modok Máriához, Vajda Lajoshoz és festőtársaikhoz! Barangoljunk együtt a városban: utcákon le, sikátorokon fel, patakon túl és tereken át, hogy megtaláljuk a legizgalmasabb kilátópontot! Ahonnan szétnézve természetesen megörökítjük, lerajzoljuk az elénk táruló városképi részletet.
A rajzolós séta a Fő téren kezdődik és a Ferenczy Múzeumban, A GYŰJTEMÉNY című kiállításon ér véget, ahol a belvárosban megkeresett festői helyszíneket fedezzük fel a festők alkotásain.
I
Szentendre
Szentendrei sétára indulunk festmények segítségével, amelyek a város hangulatos, vidám és kreatív oldalát mutatják meg. A foglalkozáson jellegzetes építészeti motívumokat keresünk, azok vándorlását követjük végig, majd csoportmunkában egy-egy képzeletbeli, térbeli városrészt alkotunk meg saját motívumainkkal. A csapatok „kerületeit” egyesítve egy várost építünk meg közösen. A foglalkozáson a motívumtervezés és motívumhasználat mellett környezetkultúrával foglalkozunk.
Kreatív gyakorlatok
A vizuális nyelv alapjait (mint a szín, a forma, az arány, a kompozíció, a mennyiség, az irányok) tanító foglalkozásunk a flow-élmény megtapasztalását jelenti a résztvevőknek. Egymásba érő kreativitási gyakorlataink nemcsak a műveket közvetítik és nemcsak a vizuális kommunikáció ismereteit adják át tapasztalati úton, hanem az irányított és szabad mozgásformákon keresztül a testet is megmozgatják.
A kiállítás legizgalmasabb darabjait sorra vesszük és folyamatosan alkotunk!
Elvarázsolt lábnyomok
Egy különös varázslat hatására olyan világba csöppenünk, ahol minden másnak látszik, mint amilyennek megszoktuk. Rakoncátlan vonalak, káprázatos színfoltok és fura formák világában keressük az ember jelenlétére utaló nyomokat. Rejtjeles üzenetet fejtünk, hogy visszataláljunk a számunkra ismerős figurákkal teli valóságba. Közben érzékszerveinket teszteljük: tapintunk, fülelünk, illatolunk és ízlelünk. És ami a legfontosabb: profi nyomozóként minden fontos részletre odafigyelünk.
Kmetty Múzeum | Barcsay Jenő kiállítás
Szentendrei formák
Barcsay Jenő műhelyében az alaposan megtervezett, megkonstruált képek világába csöppenünk. Festményein felfedezzük a város motívumait, és mi magunk is elindulunk motívumokat gyűjteni Szentendre történelmi belvárosába. A megfigyelt, megrajzolt épületrészletekből megkonstruáljuk a saját Szentendre-kollázsunkat.
A foglalkozás bevezet a városi környezet alapos megfigyelésébe, és alapot ad a környezetkultúra, az építészet tanításához.
Kovács Margit Kerámiamúzeum
Noé bárkája
Vajon milyen állatok laknak a múzeumban? Megkeressük őket, még ha szemérmesen el is bújnak a kiállítótérben. Életre keltjük a róluk szóló történetet: bárkát építünk, viharba keveredünk, villámok elől egyenesen az Ararát hegyéig evezünk. A foglalkozást alkotással zárjuk, állatokat rajzolunk, és saját bárkánkon hazavisszük őket.
A bibliai történetet drámapedagógiai eszközökkel dolgozzuk fel.
Felső tagozatosoknak
Czóbel Múzeum
Beszélő tárgyak, beszédes arcok
Jellemábrázolás a portrékon: mi mindent olvashatunk le egy arcképről? A korosztály igényeihez szabott foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, és egy vidám hangulatú kollázs-portrét készítünk önmagunk megfigyelése és a Czóbel-festményeken szereplő kalapok segítségével.
Magyar és angol nyelven is kérhető. A foglalkozáshoz kapcsoljuk a Look at Me! – The Art of Béla Czóbel’s Portraits című kiadványunkat, amit a résztvevők ingyen kapnak meg.
Less a kulisszák mögé!
Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.
Nyelvóra a múzeumban
A nyelvtanulást és a vizuális nevelést egyaránt segítő feladatlapjaink nemcsak gondolkodásra, hanem kreativitásra és a fantáziánk használatára is serkentenek. Az angolul és németül is elérhető kiadványunkkal arra biztatjuk a nyelvtanárokat, hogy önállóan tartsanak nyelvórát a múzeumban. A megjelenés alatt álló kiadványból feladatok elérhetők itt.
Ferenczy Múzeum
A GYŰJTEMÉNY címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex múzeumpedagógiai programmal jelentkezünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik meg.
Rajzolj Szentendrét!
Szentendre zegzugos utcái, izgalmas terei régóta kedvelt témája a festőknek. Gyertek velünk, csatlakozzunk Jeges Ernőhöz és Modok Máriához, Vajda Lajoshoz és festőtársaikhoz! Barangoljunk együtt a városban: utcákon le, sikátorokon fel, patakon túl és tereken át, hogy megtaláljuk a legizgalmasabb kilátópontot! Ahonnan szétnézve természetesen megörökítjük, lerajzoljuk az elénk táruló városképi részletet. A rajzolós séta a Fő téren kezdődik és a Ferenczy Múzeumban, A GYŰJTEMÉNY című kiállításon ér véget, ahol a belvárosban megkeresett festői helyszíneket fedezzük fel a festők alkotásain.
I
Szentendre
A legemblematikusabb szentendrei városképeket mutatjuk be több korszak alkotóinak ecsetje nyomán. Ferenczy Károly, Czimra Gyula, Modok Mária, Ilosvai Varga István, Paizs-Goebel Jenő, Vajda Lajos és mások festményei Szentendre hangulatos, vidám és kreatív oldalát mutatják meg. A város jellegzetes építészeti motívumai kortárs művészek képein is megjelennek. A foglalkozáson a motívumok vándorlását követjük végig, majd csoportmunkában egy-egy képzeletbeli, térbeli városrészt alkotunk meg saját motívumainkkal. A csapatok „kerületeit” egyesítve egy várost építünk meg közösen. A foglalkozáson a motívumtervezés és motívumhasználat mellett környezetkultúrával foglalkozunk. A közös tervezési és építési folyamat együttműködésre ösztönöz, támogatja a projektalapú gondolkodást, erősíti a csoportkohéziót.
Kreatív gyakorlatok
A legjelentősebb konstruktív, geometrikus modern és kortárs magyar festőkhöz kapcsolódó foglalkozás. Barcsay Jenő, Keserű Ilona, Maurer Dóra és mások az absztrakt művészetről konceptuálisan gondolkodtak: vizsgálták a formák, színek egymásra hatását, a vizuális nyelv sajátosságait. E művek a művészeten túl az optika és a geometria világába vezetnek bennünket. A nonfiguratív képek inspirációs forrásként szolgálnak egy kifejezetten alkotásközpontú foglalkozáshoz: kipróbálunk különböző technikákat (pl. nyomtatás, sokszorítás, akrilfestés) és módszereket (rajzolás, festés alternatív eszközökkel és módokon, pl. rajzgép használata). A vizuális nyelv alapjait (szín, forma, arány, kompozíció, mennyiség, irányok) tanító foglalkozásunk a flow-élmény megtapasztalását jelenti a résztvevőknek. Egymásba érő kreativitási gyakorlataink nemcsak a műveket közvetítik és nemcsak a vizuális kommunikáció ismereteit adják át tapasztalati úton, hanem az irányított és szabad mozgásformákon keresztül a testet is megmozgatják. A fókuszált, a művekre és saját magukra irányított figyelem támogatja a testtudatosságot, az énhatárok kialakítását és az önreflexiót.
Kmetty Múzeum | Barcsay Jenő kiállítás
Képkonstrukciók
A foglalkozáson átfogóan megismerkedünk Barcsay Jenő művészetével: szentendrei tájképeivel, képkonstrukcióival, mozaikterveivel, portréival, anatómia rajzaival. Egy kreatív gyakorlattal a múzeum tereit képkonstrukcióvá alakítjuk. Ha hosszabb időre el tud jönni az osztály, akkor elindulunk építészeti motívumokat gyűjteni Szentendre történelmi belvárosába. A megfigyelt, megrajzolt épületrészletekből megkonstruáljuk a saját Szentendre-kollázsunkat.
Vajda Múzeum
Motívumkereső
A foglalkozáson kreatív oktatási segédeszközök segítségével ismerkedünk meg Vajda képkészítési tchnikájával: motívumkészletével, motívumainak vándorlásával és a transzparens montázs fogalmával. Egy kollázsjáték és közös rajzolás során idézzük meg a művész munkamódszerét.
Ajánlott a montázs, a motívum és az absztrakt expresszionizmus fogalmának tanításához.
PhotoLab | Vajda Múzeum
Foglalkozások a PhotoLab kiállításain
Kortárs fotóművészek időszaki kiállításain interaktív tárlatvezetés kérhető.
Középiskolásoknak
Czóbel Múzeum
Beszélő tárgyak, beszédes arcok
Jellemábrázolás a portrékon: mi mindent olvashatunk le egy arcképről? A korosztály igényeihez szabott foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, és egy vidám hangulatú kollázs-portrét készítünk önmagunk megfigyelése és a Czóbel-festményeken szereplő kalapok segítségével.
Magyar és angol nyelven is kérhető, a foglalkozáshoz kapcsoljuk a Look at Me! – The Art of Béla Czóbel’s Portraits című kiadványunkat, amit a résztvevők ingyen kapnak meg.
Less a kulisszák mögé!
Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.
Nyelvóra a múzeumban
A nyelvtanulást és a vizuális nevelést egyaránt segítő feladatlapjaink nemcsak gondolkodásra, hanem kreativitásra és a fantáziánk használatára is serkentenek. Az angolul és németül is elérhető kiadványunkkal arra biztatjuk a nyelvtanárokat, hogy önállóan tartsanak nyelvórát a múzeumban. A megjelenés alatt álló kiadványból feladatok elérhetők itt.
Ferenczy Múzeum
Miközben a diákok egy kurátor-szerepjáték keretében megismerik Vas István életét és rácsodálkozhatnak gazdag életművére, A GYŰJTEMÉNY címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex múzeumpedagógiai programmal jelentkezünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik meg.
Rajzolj Szentendrét!
Szentendre zegzugos utcái, izgalmas terei régóta kedvelt témája a festőknek. Gyertek velünk, csatlakozzunk Jeges Ernőhöz és Modok Máriához, Vajda Lajoshoz és festőtársaikhoz! Barangoljunk együtt a városban: utcákon le, sikátorokon fel, patakon túl és tereken át, hogy megtaláljuk a legizgalmasabb kilátópontot! Ahonnan szétnézve természetesen megörökítjük, lerajzoljuk az elénk táruló városképi részletet.
A rajzolós séta a Fő téren kezdődik és a Ferenczy Múzeumban, A GYŰJTEMÉNY című kiállításon ér véget, ahol a belvárosban megkeresett festői helyszíneket fedezzük fel a festők alkotásain.
I
Szentendre
A legemblematikusabb szentendrei városképeket mutatjuk be több korszak alkotóinak ecsetje nyomán. Ferenczy Károly, Czimra Gyula, Modok Mária, Ilosvai Varga István, Paizs-Goebel Jenő, Vajda Lajos és mások festményei Szentendre hangulatos, vidám és kreatív oldalát mutatják meg. A város jellegzetes építészeti motívumai kortárs művészek képein is megjelennek. A foglalkozáson a motívumok vándorlását követjük végig, majd csoportmunkában egy-egy képzeletbeli, térbeli városrészt alkotunk meg saját motívumainkkal. A csapatok „kerületeit” egyesítve egy várost építünk meg közösen. A foglalkozáson a motívumtervezés és motívumhasználat mellett környezetkultúrával foglalkozunk. A közös tervezési és építési folyamat együttműködésre ösztönöz, támogatja a projektalapú gondolkodást, erősíti a csoportkohéziót.
Kreatív gyakorlatok
A legjelentősebb konstruktív, geometrikus modern és kortárs magyar festőkhöz kapcsolódó foglalkozás. Barcsay Jenő, Keserű Ilona, Maurer Dóra és mások az absztrakt művészetről konceptuálisan gondolkodtak: vizsgálták a formák, színek egymásra hatását, a vizuális nyelv sajátosságait. E művek a művészeten túl az optika és a geometria világába vezetnek bennünket. A nonfiguratív képek inspirációs forrásként szolgálnak egy kifejezetten alkotásközpontú foglalkozáshoz: kipróbálunk különböző technikákat (pl. nyomtatás, sokszorítás, akrilfestés) és módszereket (rajzolás, festés alternatív eszközökkel és módokon, pl. rajzgép használata). A vizuális nyelv alapjait (szín, forma, arány, kompozíció, mennyiség, irányok) tanító foglalkozásunk a flow-élmény megtapasztalását jelenti a résztvevőknek. Egymásba érő kreativitási gyakorlataink nemcsak a műveket közvetítik és nemcsak a vizuális kommunikáció ismereteit adják át tapasztalati úton, hanem az irányított és szabad mozgásformákon keresztül a testet is megmozgatják. A fókuszált, a művekre és saját magukra irányított figyelem támogatja a testtudatosságot, az énhatárok kialakítását és az önreflexiót.
Kmetty Múzeum | Barcsay Jenő kiállítás
Képkonstrukciók
A foglalkozáson átfogóan megismerkedünk Barcsay Jenő művészetével: szentendrei tájképeivel, képkonstrukcióival, mozaikterveivel, portréival, anatómia rajzaival. Építészeti motívumokat gyűjtünk Szentendre belvárosában, majd meghatározott fogalmak mentén egyéni stílusban kollázsokat alkotunk.
A foglalkozás elsősorban az absztrakció világába nyújt bevezetést.
Vajda Múzeum
Motívumkereső
A foglalkozáson kreatív oktatási segédeszközök segítségével ismerkedünk meg Vajda képkészítési tchnikájával: motívumkészletével, motívumainak vándorlásával és a transzparens montázs fogalmával. Egy kollázsjáték és közös rajzolás során idézzük meg a művész munkamódszerét.
Ajánlott a montázs, a motívum és az absztrakt expresszionizmus fogalmának tanításához.
PhotoLab | Vajda Múzeum
Foglalkozások a PhotoLab kiállításain
Kortárs fotóművészek időszaki kiállításain interaktív tárlatvezetés kérhető.
Online
Online foglalkozásainkat a középiskolás korosztálynak állítottuk össze, hogy színesítsük az iskolai online oktatást, a művészet és az aktivitás segítségével oldjuk a bezártság okozta stresszt – és segítsük az érettségi vizsgára való felkészülést. Kollázsvarázs néven futó foglalkozásaink szentendrei festők munkásságához kapcsolódnak, a festészetükre jellemző motívumokat tartalmazó online kollázs játékra épül.
Az apokalipszis képköltője
A foglalkozás fókuszában Ámos Imre és Radnóti Miklós életpályájának utolsó időszaka áll. Megrajzoljuk a történelmi kort, megvizsgáljuk a két művészi attitűd jellemzőit, képeket és szöveget állítunk egymás mellé, párhuzamokat és különbségeket keresünk. Radnóti költészetének utolsó időszakát értelmezzük a festő Ámos Imre művészetének perspektívájából.
Kollázsvarázs I. – korokon átívelő művészettörténet
Személyiségeket építünk fel orrokból, szájakból, szemekből, majd a kész figurákat meg is szólaltatjuk. A kollázsolás során találkozhatunk Van Gogh fülével, Incze pápa ijesztő szemeivel, Mona Lisa mosolygós szájával, és Munkácsy bajszával is, de Harry Potter szemüvege is részt vesz a játékban. A felhasznált motívumok segítségével több művészeti korszakba is elkalandozunk.
Kollázsvarázs II. – Vajda Lajos és Szentendre
Nekünk már nem kell összegyűjteni a különleges szentendrei házak jellegzetességeit, Vajda Lajos már megtette a XX. század elején. Mi viszont szétszedtük az alkotásait, hogy mindenki játszhasson a képelemekkel, és saját kedve szerint építsen belőle egy alternatív Szentendrét, egy szürreális jelenetet, vagy egy anakronisztikus-futurisztikus építményt.