Az állandó kiállítások mellett minden időszaki tárlathoz is kínálunk múzeumpedagógiai foglalkozást. Foglalkozásainkon élményalapú módszerek alkalmazásával, játékos, felfedező módon adunk át ismereteket a múzeum gyűjteményeiben található műtárgyakról. Mindig szem előtt tartjuk az adott korcsoport életkori sajátosságainak megfelelő tudásanyag átadását, valamint a látott-hallott tartalmak alkotással egybekötött elmélyítését. Minden korcsoport számára lehetőséget biztosítunk az elmélyült alkotómunkára, melyben nagy szerepet kap a kreativitás és a képzelőerő.

Foglalkozásainkon olyan demokratikus légkört teremtünk, amelyben az órát vezető múzeumpedagógus közvetítőként, segítőként van jelen a művek és a diákok interakciójában. Kamaszok esetében fontosnak tartjuk a művek inspirálta vitaszituáció kialakítását, amelyben nincs egyetlen helyes vélemény, hanem egymás mellett élő és működő értelmezések vannak. Kapcsolódási pontokat keresünk a műalkotásokhoz és a felmerülő témákhoz annak érdekében, hogy fejlesszük a diákok önreflexiós és önálló véleményalkotó képességét. Nagy hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára a kommunikáció, a szociális kompetenciák és csoportkohézió fejlesztése érdekében.

Érdemes a foglalkozások előtt egy héttel előre bejelentkezni. A foglalkozások időpontja és időtartama korosztályonként változó, illetve a pedagógus és csoport igényei szerint alakítható. Lehetőség van egyéni tematika szerinti foglalkozást is kérni, erre vonatkozó igényüket kérjük, hogy a foglalkozás előtt egy héttel jelezzék. A helyszínek a kiállításoktól és az adott foglalkozástól függően változnak.

A foglalkozások ára: 500 Ft/fő

Jelentkezés és további információ: muzeumpedagogia@muzeumicentrum.hu

Óvodásoknak

Czóbel Múzeum

Beszélő tárgyak, beszédes arcok

Mi mindent olvashatunk le egy arcképről? Ki lehet a portrén szereplő figura? Czóbel festményein az alakok tipizáltak, a festő mégis sok mindent elárul modelljeiről a képen szereplő tárgyak, a kompozíció és a színek segítségével. A foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, érzelmekkel teli portré-játékot játszunk és egy fantáziafejlesztő tornán mozgatjuk át végtagjainkat.

Ferenczy Múzeum

A november 19-én nyíló Párhuzamos narratívák címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex pedagógiai programmal jelentkezünk, amit hamarosan meghirdetünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik majd meg.
Kisgyermekek számára készségfejlesztő foglalkoztató füzet is készül a következő négy témában: a város, arcok és maszkok, formák és motívumok, médiumok.

Kovács Margit Kerámiamúzeum

Noé bárkája

Vajon milyen állatok laknak a múzeumban? Megkeressük őket, még ha szemérmesen el is bújnak a kiállítótérben. Életre keltjük a róluk szóló történetet: bárkát építünk, viharba keveredünk, villámok elől egyenesen az Ararát hegyéig evezünk. A foglalkozást alkotással zárjuk, állatokat rajzolunk, és saját bárkánkon hazavisszük őket.

A bibliai történetet drámapedagógiai eszközökkel dolgozzuk fel.

Alsó tagozatosoknak

Czóbel Múzeum

Beszélő tárgyak, beszédes arcok

Mi mindent olvashatunk le egy arcképről? Ki lehet a portrén szereplő figura? Czóbel festményein az alakok tipizáltak, a festő mégis sok mindent elárul modelljeiről a képen szereplő tárgyak, a kompozíció és a színek segítségével. A foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, érzelmekkel teli portré-játékot játszunk és egy fantáziafejlesztő tornán mozgatjuk át végtagjainkat.

A foglalkozás alapot ad egy portréfestő rajzórához.

Kint és bent is!

A festő házaspár közös kiállításán otthonos hangulatban találjuk magunkat: ellátogatunk a házukba, műtermeikbe, Szentendrére és Párizsba, sőt, még Tubus kutyát is megismerhetjük. A foglalkozáson az enteriőr és a városkép műfajával ismerkedünk, tárgyak segítségével megteremtjük egy képzeletbeli gyermek otthonát, és egy alkotó feladat keretében átgondoljuk saját otthonunk és tárgyaink kapcsolatát.

A foglalkozás alapot ad városképek különböző technikákkal történő feldolgozására rajzórai keretek között.

Ferenczy Múzeum

Papírmetszet műhelyfoglalkozás

Anna Mark kiállításán egy elvarázsolt várost járunk be, különböző nyomokat figyelünk meg, majd a látottakat papírra vetjük: megtanuljuk a kézi papírmetszés technikáját.

A foglalkozás egy sokszorosító grafikai eljárást ismertet meg.

Párhuzamos narratívák

A november 19-én nyíló Párhuzamos narratívák címet viselő, 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon komplex pedagógiai programmal jelentkezünk, több tematikát feldolgozó foglalkozás kínálattal, oktatási segédanyaggal, amit hamarosan meghirdetünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik majd meg.
Kisgyermekek számára készségfejlesztő foglalkoztató füzet is készül a következő négy témában: a város, arcok és maszkok, formák és motívumok, médiumok.

Kmetty Múzeum

Irány Nagybánya!

A tárlathoz készült kiállítási vezetővel a pedagógus önállóan fedezheti fel osztályával a kiállított festményeket. Egy képzeletbeli nagybányai kirándulás során az interaktív vezető elsősorban a képek megfigyelésére épít, elgondolkodtató kérdésekkel és rajzolással egybekötve. Kiállításlátogatás előtt kérjük, jelezzék, hány darabot szeretnének a vezetőből. A helyszínen színes ceruza, filctoll és felírótábla is rendelkezésre áll.

A vezető a tájkép és városkép tanításához és a térképhasználathoz nyújt segítséget.

Kovács Margit Kerámiamúzeum

Noé bárkája

Vajon milyen állatok laknak a múzeumban? Megkeressük őket, még ha szemérmesen el is bújnak a kiállítótérben. Életre keltjük a róluk szóló történetet: bárkát építünk, viharba keveredünk, villámok elől egyenesen az Ararát hegyéig evezünk. A foglalkozást alkotással zárjuk, állatokat rajzolunk, és saját bárkánkon hazavisszük őket.

A bibliai történetet drámapedagógiai eszközökkel dolgozzuk fel.

MűvészetMalom

Bábuk és átjárók

Szentendre egyik legjelentősebb művészének gazdag szimbolikájú motívumait (pl. bábu, fa, kapu) fedezzük fel kreatív gyakorlatok segítségével egy alkotó foglalkozás keretében.
Alapformákat és képi szimbólumokat feldolgozó foglalkozás.

A Deim-tárlathoz interaktív kiállítási vezető is készül, melynek segítségével a pedagógus a csoporttal, osztállyal önállóan is tarthat foglalkozást a múzeumban. Ennek használatát a pedagógusoknak bemutatjuk.

Megfogtam egy szúnyogot, nagyobb volt egy lónál…

Pacsika Rudolf sajátos humorával, tárgyak és témák megdöbbentő összekapcsolásával kérdez rá a művészet és az élet kép-telenségeire. Kreatív műalkotásaihoz kapcsolódóan vidám hangulatú, fantázia-felszabadító, alkotó foglalkozásokat tartunk.
Közösségépítő, felszabadító hatású foglalkozás.

Felső tagozatosoknak

Czóbel Múzeum

Beszélő tárgyak, beszédes arcok

Jellemábrázolás a portrékon: mi mindent olvashatunk le egy arcképről? A korosztály igényeihez szabott foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, és egy vidám hangulatú kollázs-portrét készítünk önmagunk megfigyelése és a Czóbel-festményeken szereplő kalapok segítségével.

Magyar és angol nyelven is kérhető. A foglalkozáshoz kapcsoljuk a Look at Me! – The Art of Béla Czóbel’s Portraits című kiadványunkat, amit a résztvevők ingyen kapnak meg.

Legyél te is szakértő művészettörténész! – Czóbel és Modok festészetének összehasonlítása

Ahogyan a két festő élete összefonódott, úgy keverednek össze a kiállítótérben a festményeik is. Csoportmunkában, egy projektfeladat segítségével derítjük ki a festészetük párhuzamait és különbségeit. A foglalkozáson a klasszikus festészeti műfajokat és a festészethez kapcsolódó szakkifejezéseket tanuljuk meg, ismételjük át – mindezt játékos elemekkel és humorral fűszerezve.

Less a kulisszák mögé!

Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.

Nyelvóra a múzeumban

A nyelvtanulást és a vizuális nevelést egyaránt segítő feladatlapjaink nemcsak gondolkodásra, hanem kreativitásra és a fantáziánk használatára is serkentenek. Az angolul és németül is elérhető kiadványunkkal arra biztatjuk a nyelvtanárokat, hogy önállóan tartsanak nyelvórát a múzeumban. A megjelenés alatt álló kiadványból feladatok elérhetők itt.

Ferenczy Múzeum

Papírmerítő műhelyfoglalkozás

Anna Mark kiállításának felfedezése után megtanuljuk a kézi papírkészítés technikáját.

Régi kézműves mesterség felelevenítése.

Párhuzamos narratívák

Az 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon, ami november 19-én nyílik, komplex pedagógiai programmal jelentkezünk, amit külön meghirdetünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik majd meg.

Kmetty Múzeum

Less a kulisszák mögé!

Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.

MűvészetMalom

Szentendrei motívumok

Szentendre egyik legjelentősebb művészének, Deim Pál műveinek segítségével az épületmotívumok nyomába eredünk. Kreatív gyakorlatokkal fedezzük fel a művész formakincsét, képépítő technikáját.
Alkotó foglalkozás.

A Deim-tárlathoz interaktív kiállítási vezető is készül, amelynek segítségével a pedagógus az osztállyal önállóan tarthat foglalkozást a múzeumban. Ennek használatát a pedagógusoknak bemutatjuk.

Megfogtam egy szúnyogot, nagyobb volt egy lónál…

A művész sajátos humorával, tárgyak és témák megdöbbentő összekapcsolásával kérdez rá a művészet és az élet kép-telenségeire. Kreatív műalkotásaihoz kapcsolódóan vidám hangulatú, fantázia-felszabadító, alkotó foglalkozásokat tartunk.
Közösségépítő, felszabadító hatású foglalkozás.

Foglalkozások a PhotoLab kiállításain | PhotoLab, Vajda Múzeum

Kortárs fotóművészek időszaki kiállításain interaktív tárlatvezetés kérhető.

Láthatatlan jelenlét 4.0 – Váci kiadás

A Ferenczy Múzeumi Centrum Kortársítás módszertani projektjének keretében szeptember 23-án immár negyedszer nyílik kiállítás Szentendre, Sepsiszentgyörgy és Balatonfüred után Vácott a Pannónia Ház emeleti termében. A szabad asszociációra épülő módszer mindig a maiból, az aktuálisból kiindulva tanít, akár régi művészetet is, miközben nem a lineáris művészettörténet-felfogást alkalmazza. A módszer erősíti a hálózat-szemléletet és motiváló hatású minden korosztálynak.
A kiállításban múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartunk.

Középiskolásoknak

Czóbel Múzeum

Beszélő tárgyak, beszédes arcok

Jellemábrázolás a portrékon: mi mindent olvashatunk le egy arcképről? A korosztály igényeihez szabott foglalkozáson megismerjük Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit, festészeti alapfogalmakkal ismerkedünk, és egy vidám hangulatú kollázs-portrét készítünk önmagunk megfigyelése és a Czóbel-festményeken szereplő kalapok segítségével.

Magyar és angol nyelven is kérhető, a foglalkozáshoz kapcsoljuk a Look at Me! – The Art of Béla Czóbel’s Portraits című kiadványunkat, amit a résztvevők ingyen kapnak meg.

Legyél te is szakértő művészettörténész! – Czóbel és Modok festészetének összehasonlítása

Ahogyan a két festő élete összefonódott, úgy keverednek össze a kiállítótérben a festményeik is. Csoportmunkában, egy projektfeladat segítségével derítjük ki a festészetük párhuzamait és különbségeit. A foglalkozáson a klasszikus festészeti műfajokat és a festészethez kapcsolódó szakkifejezéseket tanuljuk meg, ismételjük át – mindezt játékos elemekkel és humorral fűszerezve.

Less a kulisszák mögé!

Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.

Nyelvóra a múzeumban

A nyelvtanulást és a vizuális nevelést egyaránt segítő feladatlapjaink nemcsak gondolkodásra, hanem kreativitásra és a fantáziánk használatára is serkentenek. Az angolul és németül is elérhető kiadványunkkal arra biztatjuk a nyelvtanárokat, hogy önállóan tartsanak nyelvórát a múzeumban. A megjelenés alatt álló kiadványból feladatok elérhetők itt.

Ferenczy Múzeum

Segíts a kurátornak!

Miközben a diákok egy kurátor-szerepjáték keretében megismerik Vas István életét és rácsodálkozhatnak gazdag életművére, észrevétlenül használják a szövegértési és kooperációs kompetenciáikat, fejlesztik érvelési képességeiket.
Rendhagyó irodalom óra Vas István. Az idő metszeteiben című tárlaton Szilágyi Zsófia Júlia irodalomtörténésszel, a kiállítás kurátorával

Papírmerítő műhelyfoglalkozás

Anna Mark kiállításának felfedezése után elsajátítjuk a kézi papírkészítés technikáját.

Régi kézműves mesterség felelevenítése.

Párhuzamos narratívák

Az 5 évig nyitva tartó állandó kiállításunkon, ami november 19-én nyílik, komplex pedagógiai programmal jelentkezünk, amit külön meghirdetünk. A kiállításon a szentendrei művészet, illetve a gyűjteményünk anyaga átfogóan jelenik majd meg.

Kmetty Múzeum

Less a kulisszák mögé!

Hogyan jön létre egy kiállítás? Milyen szakmák képviselői dolgoznak rajta? A foglalkozás a kurátori, muzeológiai, kiállítástervezői munkába enged bepillantást egy interaktív szerepjáték segítségével. A résztvevő diákok mint kommunikációs és muzeológus szakemberek dolgozzák fel a kiállítást, reklámkampányt terveznek és a kiállítással kapcsolatos kritikáikat is megfogalmazzák.

MűvészetMalom

Szentendrei motívumok

Szentendre egyik legjelentősebb művészének, Deim Pál műveinek segítségével az épületmotívumok nyomába eredünk. Kreatív gyakorlatokkal fedezzük fel a művész formakincsét, képépítő technikáját.
Alkotó foglalkozás.

Emlékmű

Az emlékezés fogalmát középpontba állító foglalkozás Deim Pál munkásságának komplex megismerésén túl egy emlékmű projekt kivitelezésére épül.
Kreativitást, kritikai gondolkodást és vitakészséget fejlesztő foglalkozás.

A Deim-tárlathoz interaktív kiállítási vezető is készül, amelynek segítségével a pedagógus az osztállyal önállóan tarthat foglalkozást a múzeumban. Ennek használatát a pedagógusoknak bemutatjuk.

Megfogtam egy szúnyogot, nagyobb volt egy lónál…

A művész sajátos humorával, tárgyak és témák megdöbbentő összekapcsolásával kérdez rá a művészet és az élet kép-telenségeire. Kreatív műalkotásaihoz kapcsolódóan vidám hangulatú, fantázia-felszabadító, alkotó foglalkozásokat tartunk.
Közösségépítő, felszabadító hatású foglalkozás.

Foglalkozások a PhotoLab kiállításain | PhotoLab, Vajda Múzeum

Kortárs fotóművészek időszaki kiállításain interaktív tárlatvezetés kérhető.

Láthatatlan jelenlét 4.0 – Váci kiadás

A Ferenczy Múzeumi Centrum Kortársítás módszertani projektjének keretében szeptember 23-án immár negyedszer nyílik kiállítás Szentendre, Sepsiszentgyörgy és Balatonfüred után Vácott a Pannónia Ház emeleti termében. A szabad asszociációra épülő módszer mindig a maiból, az aktuálisból kiindulva tanít, akár régi művészetet is, miközben nem a lineáris művészettörténet-felfogást alkalmazza. A módszer erősíti a hálózat-szemléletet és motiváló hatású minden korosztálynak.
A kiállításban múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartunk.

Online

Online foglalkozásainkat a középiskolás korosztálynak állítottuk össze, hogy színesítsük az iskolai online oktatást, a művészet és az aktivitás segítségével oldjuk a bezártság okozta stresszt – és segítsük az érettségi vizsgára való felkészülést. Kollázsvarázs néven futó foglalkozásaink szentendrei festők munkásságához kapcsolódnak, a festészetükre jellemző motívumokat tartalmazó online kollázs játékra épül.

Az apokalipszis képköltője

A foglalkozás fókuszában Ámos Imre és Radnóti Miklós életpályájának utolsó időszaka áll. Megrajzoljuk a történelmi kort, megvizsgáljuk a két művészi attitűd jellemzőit, képeket és szöveget állítunk egymás mellé, párhuzamokat és különbségeket keresünk. Radnóti költészetének utolsó időszakát értelmezzük a festő Ámos Imre művészetének perspektívájából.

Kollázsvarázs I. – korokon átívelő művészettörténet

Személyiségeket építünk fel orrokból, szájakból, szemekből, majd a kész figurákat meg is szólaltatjuk. A kollázsolás során találkozhatunk Van Gogh fülével, Incze pápa ijesztő szemeivel, Mona Lisa mosolygós szájával, és Munkácsy bajszával is, de Harry Potter szemüvege is részt vesz a játékban. A felhasznált motívumok segítségével több művészeti korszakba is elkalandozunk.

Kollázsvarázs II. – Vajda Lajos és Szentendre

Nekünk már nem kell összegyűjteni a különleges szentendrei házak jellegzetességeit, Vajda Lajos már megtette a XX. század elején. Mi viszont szétszedtük az alkotásait, hogy mindenki játszhasson a képelemekkel, és saját kedve szerint építsen belőle egy alternatív Szentendrét, egy szürreális jelenetet, vagy egy anakronisztikus-futurisztikus építményt.