Új vizekre evezett Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész River-pool installációja. Szentendre (2016), Velence (2017), Tata (2018) után idén nyáron Prágában, a Moldva hullámain ringatóznak az óriás ütközőbóják. A prágai Liszt Intézet fennállásának 70. évfordulóján Szentendréről Farkas Zsófia szobrászművész is bemutatkozott a cseh fővárosban csodálatos üvegszobraival.

Fényévek

Június 8-án nyílt meg Fényévek címmel a prágai Liszt Intézetben Farkas Zsófia szentendrei szobrászművész üvegszobor-kiállítása. Az éterien tiszta üvegplasztikák mellett gyönyörű, színes munkák is láthatók a tárlaton. A művész alkotásaira nagy hatást tett a világhírű cseh üvegművészet, és külön érdekesség, hogy munkáihoz az alapanyagot Csehországból szerzi be.
Máthé Andrea esztéta szerint: “Farkas Zsófi üvegszobrainak megformáltsága konkrétan és szimbolikusan is értelmezhető: egy belső út felé indulás is, amely végtelen, mint a külső, de egészen más módon. Ennek felfedezése és formába öntése, amely egyszerre alapul a szabályok szükségszerű betartásán – pl. az üvegöntvény készítés szigorú szabályain –, és a véletlenszerűségek – pl. az üvegöntés esetlegességeinek – megadó elfogadásán, bepillantást enged az üveg és a világ átlátszóan és áttűnően titokzatos univerzumába.”
A Szentendrei Lakástárlat és a Ferenczy Múzeumi Centrum együttműködésével megvalósuló tárlat szeptember 3-ig látható a Liszt Intézet kis galériájában (Rytířská 25-27, 110 00 Praha 1).

River-pool Bradáč

Június 9. és augusztus 31. között a szentendrei képzőművész, Vincze Ottó térinstallációja változtatja meg Prága és a Moldva látképét a Károly híd közelében. Az óriás biliárdgolyókká alakított hajózási ütközőbóják a víz mozgásának engedve hol lágyan ringatóznak, hol pedig az elhaladó hajók keltette hullámmozgást követik a folyó felszínén.
A River-pool korábban helyett kapott a Dunán, Szentendre partjánál (2016), Olaszországban, Velence lagúnáin, a Giudecca szigetnél (2017), és az egyik legrangosabb hazai műemléknél, a Tatai várnál, az Öreg-tavon (2018-19).
Az installációban a biliárdgolyók készletét minden alkalommal egy fehér golyó és az oldalán lévő jelvény egészíti ki. A felhasznált szimbólum kapcsolódik az aktuális helyszínhez, ugyanakkor a munka játékos karakteréhez igazodva, stilizáltan átrajzolva mutat meg egy évszázadokon át használt ikonikus jelvényt. A Moldva esetében ez az egész város történetéhez szorosan kötődő, kőbe faragott dombormű, ami egykor a Károly-híd előtti Judit-híd építőköve volt, a Bradáč, azaz a Szakállas.
Ez a kis kőfej ma a Károly-híd mellett, a rakpart támfalába építve található, és évszázadokon keresztül gyakorlati célokat szolgált: amikor a folyó szintje elérte a szakállát, az Óváros lakóinak menekülniük kellett az árvíz elől. Közvetlen közelében ma is látható egy vízállást jelző mérőskála. A fehér bóján feltüntetett Szakállast immár nem rögzíti hivatásának szigorú posztja, hanem – ami a prágai jelvényes házak történetében ugyancsak gyakori – szellemként tovasodródva a képzelet árján, immár szabadon követheti a víz mozgását. Egy időre a játék kedvéért megszökik, és kiköt a jelzés nélküli fehér golyón, aminek mindig felül kell maradnia.
A Moldván elhelyezett billiárdgolyók az eddigieknél is interaktívabb helyzetbe kerültek, hiszen kishajókkal és vízibiciklikkel megközelítve a néző maga irányíthatja mozgásukat.
A Prágai Magyar Kulturális Intézet 70. évfordulója alkalmából rendezett művészeti projekt főtámogatója a MOL Csehország. Terveik szerint az egyik billiárdgolyót a nyár végén elárverezik és a bevételből az évtizedek óta működő Konto Bariéry Alapítványt támogatják, amely a handicappel élő fiatalok számára biztosít ösztöndíjprogramokat.
A River-pool szentendrei és velencei megjelenését a Ferenczy Múzeumi Centrum hozta létre, és az idei, prágai projektet is támogatta. A River-pool Bradáč térinstallációt Kassai Hajnal, a Prágai Magyar Kulturális Intézet igazgatója, Prosek Zoltán, a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója és a MOL Csehország képviseletében Tomáš Trč nyitotta meg.