„A nagy könyvlopás. Francia könyvkiállítás a vasfüggöny mögött” című kötet Szép Magyar Könyv díjat kapott az Ünnepi Könyvhéten. Szerkesztők: Árvai Mária, Véri Dániel; a kötetet tervezte: Erdélyi Sarolta.
Könyvbemutató: szeptember 15. szerda, 17 óra, Írók Boltja
A kötetet bemutatják: Gréczi Emőke művészetszociológus, Révész Emese művészettörténész, valamint a szerzők, Árvai Mária, Véri Dániel művészettörténészek és Erdélyi Sarolta Ágnes, a könyv grafikusa.
A kötet megjelenését támogatta: Külgazdasági és Külügyminisztérium, Colas Hungária Zrt.
A zsűri elnöke, Révész Emese laudációja:
Ritkán fordul elő, hogy egy kötet gondolatiságában, arculatában ilyen szorosan kötődjön tartalmához. Erdélyi Sarolta Ágnes minden apró részlétében átgondolt könyvterve méltó a kötet tárgyához, ami maga a francia könyvművészet. Árvai Mária és Véri Dániel munkájaként Szentendrén létrejött kiállítás kísérő katalógusa maradandó módon állít emléket a különleges téma vizuális és tudományos feldolgozásának. Tárgya az 1959-ben a Műcsarnokban megrendezett francia könyvművészeti kiállítás, amelyen a kortárs francia könyvkiadás legszebb darabjai, köztük számos művészeti könyv szerepelt. Az ötvenes évek szürke, magyar valóságában hatalmas érdeklődés övezte a tárlatot, a tárlat anyagának jórészét ellopta a lelkes közönség, a „könyvtolvajok” között számos később nevessé vált képzőművész, művészettörténész volt. A könyv tanulmányai és az egykorú résztvevőkkel készített interjúi az események rekonstrukciójával rajzolnak képet az ötvenes évek végének hidegháborús helyzetéről.
Erdélyi Sarolta Ágnes kötetén végigvonulnak a francia trikolór színei, elegánsan tagolva a tanulmányok szövegoldalait a jegyzetek vörös és a képaláírások kék színével. A tudományos szövegek és interjúk jól olvasható szövettestei között jó ritmusban, azokhoz szervesen illeszkedve kerültek elhelyezésre az illusztrációk. A kötet borítója művészkönyveket idéző módon átgondolt: a sötétkék, kemény borító dombornyomott négyzetrácsa a ráboruló, fehér pausz kivágatai révén kap új értelmet, e vizuális játékkal utalva a jelenlétre és hiányra.